Böcker, böcker och böcker.



Böcker.. de är bästa jag vet. Snarare ett måste i mitt pyttelitet liv, annars blir jag hemsk förtvivlad och lika gärna tar upp en glänsiga revlover och skjuter i tinningen.
Första gången läser jag en bok då måste jag vara en fet 11-åring som glodde fram förbi mammas hylla som är full av böcker, men ni skulle ha sett min mormor, ett riktigt berg av böcker, bergets höjd är ca 3-4 meter över havet.

Jag sätter gärna upp en lista de som jag gillar till hundra.

Å andra sidan  - Marian Keyes
Den bästa av alla författarinnans böcker, handlar om tre tjejer, vi får en lilla inblick av deras liv i olika städer, varav två samma stad. En bröllopsfixare som hatar hennes förra detta bästa väninna som snodde hennes pojkvän, och tänker elaka saker om bästa vänninan som skrev böcker som lanseras i en bokagents firma. Ja, en slags triangeldrama man kan säga, fast på tjejigt sätt. Läs den, ni som vill ha en feel-good, som Marian Keyes brukar vanligtvis skriver och man mår bra efteråt.

Ro utan åror - Ulla-Carin Lindquist
En bok som jag fick snyfta hela tiden i slutet av den. Ulla-Carin Lindquist var nyhetsankare hos SVT under en lång tid innan hon fick diagnosen muskelsjukdomen ALS som kan omöjligt botas, man försvagas hela tiden tills döden kommer farande över tröskeln. Ulla-Carin skrev bok för att vilja ge hennes tankar om sjukdomen och berättar hur det är det med hennes nära och kära.
Jag anser Ulla-Carin som någon slags förebild för svaga och sjuka människor, eftersom hon skrev som hon hade accepterade att hon skulle dö. det är beundransvärt och värt att läsa! Ta med näsdukar också när ni ska läsa den!

Anne Frank - Miep Gies
Miep Gies, en av fem personer som hjälpte familjen Frank och en antal personer till under Andra världskriget. I denna boken berättade Miep Gies om hur det var att leva under detta hemska kriget och rädslan i sig när hon och fyra andra gömde judarna i ett gömställe på Mieps arbetsplats där pappan i familjen Frank, Otto Frank, var direktör för. Det var verkligen brott om man hjälpte judarna då på denna tid, Miep och hennes man kämpade för att få massor mat och kläder för att själva överleva, likaså deras vänner på gömstället. Även berättade hon om Anne Frank vars skrev dagbok som blev så berömd i hela världen. Man får en annan perspektiv på Andra Världskriget, om hur de egentligen levde på denna hemska tid. Boken hittade jag i en second hand-bokaffär här i Järfälla, en riktig fynd måste jag säga!!

Från snickerboa till Villa Villekulla - Petter Karlsson & Johan Erséus
Jag fick syn på den boken när jag och min gamla klass var på studiebesök på Expressen i Sthlm, då tänkte jag att jag MÅSTE ha den och betalade gärna hela över 350 spänn för den.
Boken handlar om regissören Olle Hellbom, han som gjorde de flesta Astrid Lindgrens filmer, och sjävklart Astrid Lindgren, hur var han som regissör? hur hanterade han hans filmer med skådespelarna?hur var Inger Nilsson alias Pippi Långstrump? Gick hästen Lilla Gubben på lugnande medel? Lillebror i Karlsson på taket var besvärlig? Var tog Astrid Lindgren sina inspirationer för hennes sagor ifrån?
Dina frågor kring Lindgren-filmer blir nog besvarad av Från snickerboa till Villa Villekulla.
Boken är väldigt bra biografi och handlar mestadels om bakom kameran och hurdan egentligen är skådespelarna i filmerna Olle och Astrid gjorde. Jag fick upptäcka massor saker i denna bok, jag rekommenderar varmt den för er nyfikna.

Kvinna i grönt - Arnaldur Indridason
En skit, skitbra deckare som alla måste läsa. Jag som bokmalen slukade VERKLIGEN den när jag var i Grekland på semester i somras och jag njöt verkligen av den på en skön "solsäng" vid poolen på hotellet.
I boken är det vinter, så den kylar ner mig!
Nu till handlingen: En kriminalkommissarie och hans team blev informerad om att man fann ett skelett på en sort kulle, samtidigt finns det också en parallell historia som tills sist visar samband om kriminalkommissariens upptäckt.
Hoppas ni förstår vad jag menar, men LÄS den, är rekommenderad av hela mitt hjärta! Och mer kan jag inte säga. Återigen, LÄS DEN.


Det räcker nog med recensioner nu den här gången, jag återkommer kanske en dag med flera recensioner. Hoppas att ni får er nytta av mina recensioner.

/Maria





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback