längtan, inspiration, färg, loppis

Äntligen kan jag berätta om vårt husköp. "Husköp" är ett stort ord, ett steg, en framtid. Nyligen skrev Erik på sin wall: Maria och jag börjar packa smått våra liv i lådor.






Vilken mening. Varje dag slås jag av allt med huset att göra. Jag har länge drömt om ett hus med trädgård där jag kan fylla med vackra blommor och saker.
Vi har köpt ett hus i Djurmo med totalt ca 2000 kvm. Vårt hus är ett typiskt 50 talfunkis hus, allt i ett med 3 våning, garage ligger under huset.

Huset ser litet ut men inomhus är det väldigt rymligt. 4 rum varav 3 sovrum och ett avlångt kök med utrymme för bord med 6-8 platser. Jag gläds av att de förra ägarna behöll gamla köksskåp i samband med renoveringar, de målade de vita istället. Perfekt, då är det bara att tapetsera i vår smak.

Men vi ska inte tapetsera och måla i första taget, vi börjar med att renovera badrummet som är i stort behov av helrenovering och även byta elpanna till värmepump, vilket är tur att min lillebror, rörmokaren som kan hjälpa oss med bägge bitarna.

Sen vi skrev under kontraktet och betalade handpenningen, har jag varje dag sökt inspiration och inspirerat av en massa saker, jag läser tidningar och bloggar, går på loppisar och  tänker med mina egna funderingar, också har jag pratat idéer med Erik, vi bollar i luften med våra önskningar. Vi har kommit överens om en sak: Vårt hem ska vara fyllt av loppisfynd. Helst inga från IKEA, om inte annat praktiska grejjer. Jag vill ha färg i vårt hem, blanda med nytt och gammalt. Material från naturen. Turkost och gammalrosa. Manligt och kvinnligt. Fåglar och träd. Kontraster. Att allt ska funka ihop.



källa: Google

Jag hoppas nu att jag bloggar om vårt hus och dess förändringar. Jag är ledsen att jag inte hann spara in bilder på huset från annonsen. Jag har dem i papperform. Men det kommer!

Passar på, ni får gärna hjälpa mig med inspiration, vissa av er brukar jag läsa och har blivit otroligt inspirerad av också. Hoppas då inte det skadar er heller.


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Så roligt med idéer!jag vill oxå tapetsera om i köket o i v rummet som ska få fond vägg även i Rasmus ska få fondvägg med mjuka rändig typ!loppisfynd är helt klart din stil!lycka till! Puss

2011-02-26 @ 13:26:10
Postat av: hedvig

Hittade hit genom Sulemanas blogg :)



Jättefin fågeltapet du hittat, gillar skarpt - måste fråga var hittade du den, eller kan man ens köpa den drömmer



kram!

2011-02-28 @ 14:52:49
Postat av: Maria Sandin

Hedvig - kul att du hittade hit! Hm, det undrar jag också, hittade bilden ute på google och ser den som en inspiration. Tror det handlar att limma upp fågelbilderna som tapet. Det borde finnas någonstans liknande. Hittade en cool tapet med gamla retrobilar på i tiningen Family Livning. Kram på dig!



Mikaela - PUSS

Postat av: malin

hej maria! det var ett tag sedan. GRATTIS till huset, vad spännande! förhoppningsvis bloggar du om det, så att jag kan få lite inspiration ;-) KRAM

2011-02-28 @ 19:31:26
URL: http://mallie.blogg.se/
Postat av: mallan

pi spännande att följa detta- om du fortsätter skriva om det alltså;) om jag bodde i ett hus skulle jag vänta med renovering minst ett halvår och sen strunta i pris på tapeterna, jag ska trivas!

men fina inspirationsbilder där. 2000 kvm?! på trädgård eller i ett hus (slott)?

2011-02-28 @ 20:05:07
URL: http://fabriksflugan.blogg.se/
Postat av: Linda

välkommen tillbaka;). Spännande se alla förändringar och renoveringar:). Det är så förbaskat roligt:).

2011-02-28 @ 22:24:42
URL: http://nakit.webblogg.se/
Postat av: Maria Sandin

Oj va kul med fler kommentar, det skänker mer motivation att blogga! :)



Mallie - absolut, jag kommer att blogga om hus, som är roligare att skriva om och jag är bara glad att läsare tar en del av inspiration från min blogg!



Mallan - det är hela tomten inklusive hus, alltså har vi typ mer än 1000 kvm över som består bara av några tall och gräs, gräs, gräs. du kan verkligen ge på att det blir en fin trädgård med spännande odlingar :)



Linda - tacktack!!!

2011-03-01 @ 20:55:31
URL: http://mippy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback