min vill-ha lista.

Nu när höstmörkret har fallit in snabbare och snabbare och tiden på klockan vred bakåt för säsongen då är det mycket lämpligt att ha flera nya böcker på hyllor för att kunna trygga sig undan från rastlösheten.

Här är det några böcker jag absolut ska ha.




Ninas resa
Eftersom jag är stor fan av Andra världskrigets historia vill jag gärna ha den här memoaren om en judinna som i sista minuten klarade sig undan nazisterna och flydde till Sverige. Lena Einhorn skriver i boken om hennes farmor, Nina och hennes upplevelser i livet. Även har den filmateriats på samma namn.



Värnaste land

Jag frossar i Åke Edwardssons Winter-deckaresböcker, de är superbra och spännande. Det handlar om landets yngste poliskommarise (rätt stavat?), Erik Winter, en tänkdjupande och cigarrälskare Göteborgsbo ursprungligen från en borgarfamilj vars föräldrar flydde från skattsmyndigheter till det varma Spanien och vi träffar också i boken hans gäng på polisstation i Göteborg, som arbetar ihop i vått och torrt, även hans egen familj med fru och två flickor.
Handlingen i Värnaste land är tre (två?) män hittades i en kiosk i ett av Göteborgs mesta kriminella områden med ansikten bortskjutna och man kunde inte hitta bra vittnen som kunde berätta vad egentligen hände.
Man lär känna Göteborg närmare i Edwardssons böcker, vilket är ju toppen.



Resan tillbaka till den vita massajen

Jag har hennes både böcker Den vita massajen och Den vita massajens dotter, då måste jag också ha denna bok!
Den handlar väl om att Corinne for åter ner till Afrika och återupptog hennes minne där hon hade bott med hennes förra man Lfektinga.

Dessa skulle passa mig perfekt under alla höstmörken sittande i min orangea fyndfåtölj från Pärlan (en bra second handaffär) och myser med lite belgisk choklad och Gunnar på knäna. Vad skulle det vara bättre än de här?


Just nu läser jag Herman Lindqvists historiebok om Gustav Vasa och hans söner och döttrar, jäkla intressant kan jag bara säga! Lindqvist skriver så bra och förståeligt.

Ha en bra vecka!

/Maria





Kommentarer
Postat av: natty

tack TMT vi bor ju nära till varandra. vad sägs om ett fik? TMT kanske sen en middag om det känns trevligt TMT *blink*

Postat av: Jenny M

Hej, jaså visste inte att du brukar läsa våran ovea :) Tack för kommentaren.

2006-10-31 @ 10:13:53
URL: http://www.ovea.se
Postat av: saraj

var ligger pärlan? I Borlänge eller? ;)
Har ju mina föräldrars torp intill sjön Runn, så skulle det vara kul att komma förbi secondhand-affärer runt i Dalarna när jag är där. He he. =)

2006-11-01 @ 22:07:53
URL: http://www.ogonblickibilder.blogspot.com
Postat av: askungen

Har läst den tredje delen och tycker bara att du ska ta och läsa den, väldigt dramatiskt!

2006-11-01 @ 22:20:55
URL: http://nogg.se/askungen
Postat av: askungen

och sett vita massajarenfilm då? kolla gärna i min nogg jag skrev lite om det... allt väl?

2006-11-01 @ 22:21:32
URL: http://nogg.se/askungen
Postat av: melo

Resan tillbaka till den vita massajen - Allvarligt jag visste inte att det finns fler böcker än den första. Fan får ta o rusa t bibblan o leta. För den första boken var nämligen den bästa jag har läst. :b såg att du bor i borlänge. Bodde i Falun för nån månad sen men har flyttat ;)

2006-11-01 @ 22:52:47
URL: http://melo.blogg.se
Postat av: Eva sötnos

är boken bra, alltså den vita massjren 3.. har läste de första och andra-.-
kram eva

2006-11-07 @ 10:12:17
Postat av: Mallan

TACK för boktipsen!!

2006-11-16 @ 19:21:23
URL: http://mallansson.blogg.se
Postat av: Eva

vad tycker du om den vita massajen 3? om du har läst klart.. jag har läst det.. kram Eva

2007-01-08 @ 11:11:30
URL: http://votnos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback