svensk sommar

vad vore sverige utan svensk sommar?

ur min fantasi

Denna vackra morgonen solen skiner rakt genom fönstret där man har glömt hissa ner persienner. Strålarna smeker försiktigt på min ögon. Rummet fylls upp av morgonens starka ljus.
Jag vaknar till, upptäcker att det är ännu en vacker dag med sol och blå himmel. Jag gäspar samtidigt ler jag för att jag förstår att det ska bli en bra dag. Jag ligger kvar och kurar lite, det är ganska varmt inne i rummet. Katten Gunnar har redan rusat ner efter ha hört att far har vaknat och dragit iväg till bagaren för att köpa färska bröd.
Jag funderar på vad jag ska göra under dagen, det ska uppenbart bli färden till Långssjön där ska jag lata mig med en pocket i hand. Jag ler återigen. Kvällen blir nog också bra. Party party party.
Klockan halv sju är det dags för frukost, det kurrar till i magen av tanken på bröden far har kommit hem med. Jag skuttar fram ur sängen och snörar fast trekantsbikini och ta på mig en vit linne med lagom breda ärmar och drar på mig en par pösiga piratbyxor. Speglar mig lite: tufft.
Jag tippar fram ner på trappan och går till köket där gör jag i ordning mackor med ost och röda paprikor samt en stor glas juice. Helst tropicana.
Även mor finns där som bryggar kaffe och går ut i altanen för att njuter av morgonens ljus. Mycket väl förvånad blir hon av att jag plötsligt dyker upp halv sju tidigt på morgonen.
Gunnar kommer och kurrar lite, frukost ska han också få.
Jag bär min frukost ut i altanen och sätter mig på trägolvet utanför altanens glasdörrarna, sträcker ut benen, vars fötter som hamnar i den fuktiga gräsmattan efter natten som var daggig. Solen siktar till hundra procent mot oss, mor och jag. Äppelträdet står stilla, äpplena är inte riktigt mogna ännu och det finns också syrénträden, vita och lila som smittar deras starka blomsterdoftar. Det luktar riktigt gott.

Vi sitter där tysta och tänker i lugn och ro, samtidigt självklart tycker vi det är skönt ute. Jag skyfflar in mackorna in i min mun, tugg efter tugg.
När man är klar med frukosten, går jag upp och packar ner i väskan inför färden till Långssjön och gör mig i ordning, som att borsta tänderna och håret.
Jag tippar snabbt ner igen och tar på mig min falska YSL solbrillor och säger morsing till båda mor och far. Några pussar får Gunnar också. Därefter slänger jag mig på min fina röda cykel och trampar framåt mot Långgsjön. Grannarna är visserligen också vakna och äter frukost i deras trädgård. De vinkar glatt mot mig och jag vinkar tillbaks.
Småfåglarna flaxar glatt uppe i det blåa och pipar lika glatt. Bin eller feta humlor snurrar förbi, det gör också vackra fjärilar, jag ser en citronfjäril som söker efter den första bästa blomm att suga upp sin frukost.
Cykeln rullar vidare då närmar man sig Dalarnas största flygplats, Dala Airport. Ingen skymt av flygplanen, bara solen som lyser starkt. Inga en enda moln. Det betyder att det blir en het dag och en svalkande dopp senare på förrmiddagen. Klockan är bara halv 9.
De gula vasslika åkrarna som ser ut som ett gult hav som får sig lite vågor av vindarna. Det finns lite skogdungen som får vara öar på det gula havet.
Jag svänger till och cyklar nedanför där man är framme. Det finns redan lite folk där. Jag vandrar ut på stranden runt sjön, det finns en liten backe som är lugnare, de flesta barnfamiljer brukar ta över den släta stranden. Jag som ska läsa pocket vill ha lugn och ro, då kan jag samla kraften inför kvällen.

Jag bredar ut filten och klär av mig halvnaken, har redan bikini på mig under kläder. Lägger mig ner och sätter igång läsandet av pocketen. Självklart pausar jag då och då från den, då kikar jag lite på morgonpigga folk som kommer ut från parkeringen. Några måsar flyger som flugor ovanför oss.
Som tur finns det en kiosk där man kan köpa en glass man slickar till. Det får bli en isglass!
Även är det tur att jag har tagit med mig lite slantar som räcker till en Piggelin.
Nu börjar det stekas, solen har slickat lamt på mig tillräckligt, då är det dags för en stunds dopp. Jag går ner till bryggan med en längta efter en svalkande dopp på huvudet som är så varmt. Snart kokas det .
Jag hoppar elegant i sjön, som glänser av solens strålar och simmar som en säl.
Nu sträcker jag ut mig och låter mig flyta, det värmer redan i ansiktet som är fullt av vattendroppar som lugnar ner värmen. Yeah, sjön är bäst! Inget salt i ögat eller svider när man är riktigt solbränd. Bara den smaklösa sjön. Great.
Man ser mor kommande med korg som hon packar i med mackor, en flaska svart vinbärssaft och kaffe.
Jag går upp och sitter bredvid henne. Turligt att hon har tagit med sig två Året Runt-tidningar som roar oss med deras många sidor med korsord. Vi njuter av saften och korsordet och småpratet. Det doftas tallar som finns vajandes runt sjön, det är mycket natur där. Barnen pladskar glatt och föräldrarna vaktar oroligt efter dem och dricker kaffe.
Kiosken som öppnar 10-tiden fyllls redan kön av glassugna folk eller gottgrisar.
Hela förrmiddagen ägnas bara till solande och pocketen, vid lunchen är det megamånga på stranden, snart är det mycket trångt. Solen smeker och bränner sakta på människor nakna hud.
Tur är det när man har vaknat tidigt på morgonen och dragit iväg också tidigt. På eftermiddagen blir det ännu varmare, solens kraft går bara åt att smeka och bränna alla människors nakna hud.
Man har också hunnit äta en Piggelin och badar en antal gånger. Man kan tänka sig att man har blivit bara brunare. Det passar perfekt till kvällen då man kan vara den snyggaste partybruden.
Inga en enda moln som dyker upp och förstör solens uppmärksam, bara blå.

The bluuuee heaven. Soo blue. Bluueeeeeee.

När man har blivit mätt på stranden, cyklar jag hem. Mor kör bil hem. Det är skönare att cykla och se mig omkring, jag tar den samma vägen hem. Förbi Dala Airport och den gamla regementen.
Väl hemma hoppar jag in i duschen efter svetten efter cyklande med solen som lapade ordentligt på ryggen. Samtidigt kollar jag in mig och ser att jag blir riktigt snygg solbränd och det finns massor små prickar om min lilla uppnästa näsa och panna. Jag går ut ur duschen och träffar doften av grillat som far grillar. Det blir grillspett och klyftpotatis samt grekisk sallad till.
Yummies!
I mitt rum drar jag på mig uppvikta jeans och lägger till en ljusfärgade partylinne, lägger även på lite mascara och rouge.
Maten är klar för att ätas, jag sitter bredvid far, mor och bror sitter mittemot oss. Det blir snack, vindrickande och njut. Det har varit en skön och njutbar dag, det är inte varje dag man får uppleva denna dag. Eftermiddagssolen är på väg ner, det känns ändå varmt ute. Det luktar fortfarande grillat inne i altanen trots det är öppna.
Två partysugna brudar till mina kusiner kommer uppspelta inför kvällen och jag hoppar i riktig klick-klack skor och lägger på lite läppglans. Tar upp min bästa partyväska och den obligatoriska gröna påse som innehåller några chili-mandarin xider och en flaska vitt vin.

Vi siktar på målet: någon förfest att dränka oss i vinet o alkoholläskar och roar oss kungligt. Sedan bär det sig till någon klubb, kanske Bolanche och skaka på rumpan natten lång med drinkar. Det blir San Franisco för mig! En massa skratt och prat blir det också. Solen försvinner, ändå är det fortfarande ljust ute. Fåglarnas pipande och ljuden av bilar har tystnat, det hörs bara vindar som blåser lugnt och smeker människors solbrända hud. Klockan förblir 2 och musiken tystnar, den sista dansen avtar. Vi tre tjejer vandrar i stillsam mot busshållsplatsen, där vi stiger på bussen nummer 601 som rullar mot Dala Airport. Där sitter jag och stirrar genom fönstret det kommer många förbigående folk, par hand i hand, fnissande tjejer och vajande killar. Jag känner mig sömnig, det har varit en riktig toppdag. Nu är det ljummet ute och det känns skönt för huden som har varit het under hela vistelsen på klubben.

Väl hemma igen sliter jag direkt av mig kläderna och kurar mig i sängen med Gunnar vid mig och tänker: hur vore Sverige utan svensk sommar, oavsett väder?


Tack för mig.

/Maria - saknar sommar.

Kommentarer
Postat av: Ärtan

Nu har du gör mig ännu längtar till sommar!!! :D Puss på dig!!

Postat av: Anonym

Jisses! Det var den längsta inlägget jag sett! ;D Lev väl, bönan! Puss

2005-12-10 @ 23:02:24
Postat av: Selling

tack du :) ska bli kul :) eller hur?? puss!

2005-12-11 @ 23:16:33
URL: http://saraselling.blogg.se
Postat av: Jimanette

Keep up the good work.

2010-06-23 @ 12:56:06
URL: http://jimanette.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback