en stor intervju

                                                                             

Maria Sandin - en bedårande tjej som försöker finna det rätta i sitt liv. En prima intervjun sker i caféet Coffee of George i Stockholm. Där just nu hon söker jobb och smakprovar på livet i Sveriges huvudstad. Den här Intervjun handlar självklart om Maria Sandin och hennes spännande livet som en lantis mitt i Stockholm.  

Jag sitter i ett trevliga cafée med trendiga men mysiga inredning där vi har bestämt att träffas eftersom det är hennes favoritcafé. Maria Sandin är ganska försenad, efter 30 minuters sittande och funderingar då kom hon i mörk Diesel jeans, svart linne och svart tröja som når efter brysten och en färgglad sjal lindrad runt halsen plus massor halsband, håret är ganska rufsigt men ordentligt plattat och en stor grön väska med en tryck på någon tjejig profil.

- Hey! Ber om ursäkta för förseningen, det är dåligt med pendeltågstid, ja du vet, säger Maria med ett stort leende.

Det gör inget, Maria. Jag satt här och försökte
fundera ut vad jag ska fråga dig.. hum, hur
mår du?

Nja, det är väl bra med mig. Det är ganska stressigt
här, speciellt med pendeltågen-rubbet. Det är väl så
man lever i Stockholm, eller hur?
Maria skrattar lätt och har beställt en snickers espresso
med en chokladboll, som hon gapade och skyfflade in
den i munnen.
- Åh gudars, va gott den är!

Hihi, ja det är väl den.  Kan du berätta varför flyttar du
hit?
Jadu, det var så här att jag och en kompis satt en kväll
hos henne eller mig, minns inte riktigt, och snackade
om framtid, ähum något sånt i alla fall, då kom vi på
grejen med att flytta hit. Vi är väl nyfikna att bo i en
riktig storstad. Bingo så är vi här. Det är troligen en
mycket lärorik att bo här. Man lär sig mycket, tror jag.

Lär sig, som vad?
Hm, eftersom vi är två som delar på en lägenhet,
då lär vi oss om varandra, även vi har känt sen vi var
kanske 3-4 år gamla. Å andra sidan, vi har ju ordnat
allting själva med lägenheten, resan och sånt, då
är det mycket nyttigt för att kunna klara sig själv utan
föräldrars hjälp, även de gör det om det behövs.
Dessutom lär jag mig av att söka jobb här. Jag
försöker så gott jag kan.
Marias mobil ringer av meddelandet.
- Oh, ursäkta. Jag kollar bara vem det är.
Hon knappade på mobilen och log
- Det är min älskling som skickar ett meddelande.

Hihi, bor din pojkvän i Stockholm?
Nej, det gör han inte. Han stannar hemma i Örebro.

Så har ni distansförhållande? Någon längta?
Ja, man kan säga.. o ja, det har väl alla? Längtan
är nog den bästa man kan ha, man längtar efter en
sedan man träffar dem blir det mera passion, eller hur?

Ja, det stämmer väl. Vad gör du på dagarna?
Hey, det vill ni väl inte veta? De består bara av tråkiga
saker, som att glor på tevén, sitter desperat framför datorn,
funderar ut vad jag ska göra resten av dagen. Även söker jag
jobb, självklart. Ja, det är allt vad jag gör. Tråkigt, va?

Planeringar för framtid?
Just nu vet jag inte. Det är nog skoldags för mig, det beror
kanske på det rutin jag hade innan jag tog student, typ
vakna, gå, plugga, äta, kramas och sova. Lite skönt.
Fast jag vill plugga någon kul utbildning, kanske
inredning eller frisör.

Inredning eller frisör?
Jamen, det är vad jag kanske vill bli, men jag ska ta fram
saker och undersöker. Jag vet inte.  Dessutom tycker jag om
att hjälpa människor, kanske blir det en sned av någon av dessa
område jag är intresserad av. Jag har insett att det finns så
breda alternativer man kan välja. Plus man ska inte vara
rädd för att prova, om man vill prova något, så varför inte.

Det låter väl klokt, vad är din intresse?
Min intresse är att läsa många böcker samtidigt, vara
med min kära och nära, att ta promenader, inredning
och uppenbart shoppning!

Böcker, vad för böcker du läser?
Jag läser oftast biografier, goodfeel-böcker, lite
ungdomsböcker det beror på. Så fort jag hör om
någon bok som tycks vara bra då kniper jag den bara
och stirrar på sidorna i flera timmar, kan lika gärna
läsa en tjock spännande på kanske 500 sidor på
en enda dag. Jag älskar böcker så mycket och skapar
jämt egen värld med rollerna i boken jag läser. Man
blir klok som en bok.
Maria tar en stor klunk av snickers och ser belåtet ut.

Är det gott med den där du dricker?
Åh, ja den är jätte god! Synd att den finns bara här i
Stockholm. Coffee of George borde finnas i Örebro!

Varför heter du Maria?
Jag döptes efter min mammas mormor som också heter
Maria och jag har också ett andra namn som efter min
pappas mormor, Emma.

Har du körkort?
Ja, en stolt ägare till det rosa kortet (körkortet, red amn.)
sen ett och halv år. Gissa bara hur nervös jag var den
19:e maj, då jag blev godkänd. Det är en så underbar
känsla kan jag lova. Förutom när jag tog studenten då var
den någon bättre känsla.

Hur var dagen du tog student?
Underbar! Det är allt jag kan säga, så stolt var jag.
Härlig känsla och nästan alla min släkt var där.
Åh, ni måste bara veta hur underbar det var!

Har du någon förebild?
Nja, det vet jag inte om jag har. Kanske lite
barnsligt, Sarah Jessica Parker från SATC
(Sex and the city, red amn.) Hon är underbar
och jag inspireras enormt mycket av henne.
Hennes tankar, klädstil och utstrålning.
Förutom henne är det nog min faster som
är min förebild. Hon är en stark människa!

Dessutom det, känns det inte lite ovant att
vara en lantlolla i Stockholm?
Egentligen är det inte så farligt att leva i Stockgolm
när man är lantis från mindre stad, flesta stockholmare
är faktiskt trevliga mot mig och min kompis. Okcså är
de jätte hjälpsamma. Skönt och känns lite lättsamt då.
Kanske man kan inte se mig som en lantlolla, men
kanske bara lite om vi går fel väg eller pekar för mycket
mot gator eller vägar. Ganska pinsamt men vi vänjer
oss vid allting här i Stockholm.

Är stockholmarna verkligen snälla, det brukar finnas
en dålig rykte om dem?

Den där rykte är inte sant. De är fantastiska och som sagt
hjälpsamma. Inte så snobbiga alls som jag hela tiden
trodde. Det är snarare örebroarna som är det. Det är sant.
Maria verkar lite rastlös och kollar ofta på klockan.

Jaså, är det sant?
Ja, lika sant som deras gnälliga dialekt.

Okej, nu tycker jag att vi ska avsluta intervjun. Tack
att du ställde upp, Maria!
Tack själv!

Av: Maria Sandin
Foto: Maria Sandin


Kommentarer
Postat av: Ärtan

Haha sött intervju du gjorde..:P
saknar dig!

Postat av: sofia jacobson

Det är jättebra blogg, skrattade å det var roligt att läsa ;)

2005-10-26 @ 19:31:07
URL: http://blueberry.blogg.se
Postat av: Guldleendet

Ohshit! Va fan... skitbra skrivet! Det blir en likadan moment i verkliga livet som intervjun var, är jag säker på! alltså, att det här tiden i Sthlm kommer gå skitbra för dig. du GREJAR det! puss puss!

2005-10-26 @ 22:46:31
URL: http://www.ludi.blogg.se
Postat av: saraj

Hello!

Skoj att du tycker att mina fotografier var fina... :) Du är välkommen dit till min sajt framöver!

Kul att läsa hur du har det där bort i min barndomstad! Hoppas att du kommer att lycka med dina drömmar, mål, önskan med mera i storstan!

Lycka till med allt, vi ses säkert någon gång ute i vimlet ute i cyberrymden eller IRL...
Ha det bäst!

2005-10-27 @ 00:07:22
URL: http://www.mirrorofmylife.just.nu
Postat av: Lotta

skoj intervju! du har media i dig ;)

2005-11-17 @ 12:47:00
Postat av: Saidheidi

You will be hearing from me soon. Thanks

2010-04-27 @ 13:48:34
URL: http://saidheidi.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback