förhöj glädjen i ditt liv


Glada Hudikteatern källa: Google

Vi lever i ett samhälle där finns det en typisk syn på de handikappade, människor med diagnos eller de som har funktionhinder, som jag exempelvis. Samhället har förändrats hastigt på 50 år men ändå långsamt eftersom vi inte ännu har 100% tillgänglighet i vårt land. Vad jag menade med "den typiska synen" är naturligtvis folk som tycker synd om dessa människor, det är okunskap som vi normalt kallar.

Vi som är handikappade, har funktionhinder eller har diagnoser vill oftast tuffa till oss och visa vad vi har för erbjudnande. Vi är en tillgång till en bättre värld och vi är helt enkelt vanliga människor med ett eller två fel som syns eller ej. Det är viktigt med tuffhet som leder till att visa för en hel värld att vi KAN utom den och den, som att inte höra eller att inte ha en fullständigt kroppfunktion. Våga tro på dig själv, våga vara dig själv och våga vara stolt över dig själv av det minsta lilla du gjort.

Jag har som en normal människa inte haft något bra självförtroende tills för några år sen då jag flyttade ner till en ny stad och få ett nya liv där började mitt självförtroende och även självkänslan öka. Idag kan jag säga att jag är stolt över mig och skiter i "jante"laget som dessvärre existerar i landet.

Anledningen till att jag predikar i detta inlägget, var ett fint tv-program jag fann på SVT-play: Elvis i Glada Hudik. Ett hur bra som helst program om ett gäng glada människor med diagnoser, är utveckligsstörda och med funktionhinder som spelar teater med Pär Johansson en före detta vårdare som står numera som regissör. Ingen ville ställa upp för Pär Johansson då han berättade att han tänkte starta denna teatergrupp och ville få honom sparken. Nu efter ett antal år har de gjort en rad av feta succéer och så några föreställningar i New York.


källa: Google
I programmet som uppdelat i 4 avsnitt följer vi Toralf, Theresia, Bosse, Maja, Mats och övriga i gänget på deras föreställning om den udda Elvis och öven insyn av skådespelarnas vardag.
KLICKA OCH SE DEN!

ps. texting finns! ds.





Kommentarer
Postat av: Erik

Inga surgrisar här heller!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback